august 5, 2022

Legea insolventei: noi modificări din iulie 2022

Înlocuirea mandatului ad-hoc cu acordul de restructurare și modificarea concordatului preventiv sunt doar două dintre modificările aduse Legii insolvenței, apărute în luna iulie în Monitorul Oficial.

Legea nr. 85/2014 a fost modificată și completată de Legea nr. 216/2022 care a intrat în vigoare în 17 iulie 2022. Aceasta prevede două proceduri de restructurare, respectiv acordul de restructurare și concordatul preventiv, ambele orientate spre salvarea companiilor în dificultate și sprijinirea antreprenorilor și companiilor în primii cinci ani de activitate.

Pentru că este rar folosită, procedura mandatului ad-hoc va fi înlocuită de acordul de restructurare. Acesta va fi întocmit de către un specialist în restructurare, urmând ca mai apoi să fie negociat cu creditorii, votat de aceștia, iar în cele din urmă confirmat de judecătorul sindic. În cazul datornicilor care au avut o cifră de afaceri netă sau un venit brut de până la 500.000 de euro (echivalent în lei) în anul anterior, iar acordul a fost votat în unanimitate, nu va mai fi necesară confirmarea judecătorească.

Legea 216/2022 aduce noi modificări ale regulilor concordatului preventiv:

  • dacă până acum doar datornicul avea dreptul să deschidă procedura de concordat, de acum și creditorii vor putea face acest lucru;
  • planul de restructurare va avea o perioadă mai mare de implementare (48 de luni), în loc de 12 luni din prezent;
  • dacă în prezent procentul minim de plată din valoarea creanțelor este de 20% în primul an, procentul scade la 10% odată cu modificările recent oficializate;
  • executările silite împotriva datornicului se vor suspenda automat, timp de patru luni, după deschiderea procedurii de concordat. În prezent, datornicul trebuie să ceară suspendarea provizorie a urmăririlor silite.

Odată cu noile modificări aduse Legii insolvenței, a fost introdusă avertizarea timpurie, un mecanism prin care companiile și alți profesioniști cu dificultăți financiare sau aproape de insolvență sunt alertate atunci când nu își îndeplinesc obligațiile către bugetul de stat, bugetul asigurărilor de șomaj sau către bugetul asigurărilor sociale de stat.

Această măsură vine în ajutorul debitorilor care primesc o șansă în plus să-și redreseze afacerea. Profesioniștii vor primi atenționarea prin intermediul Fiscului și va fi transmisă, cel mai probabil, prin Spațiul Privat Virtual (SPV).

Pentru ca debitorii să înțeleagă mai bine întregul proces, Ministerul Antreprenoriatului și Turismului va publica pe site o serie de informații cu privire la rolul avertizării timpurii, indicatorii care pot ajuta la evaluarea generală a situației financiare, soluții de redresare și prevenire a insolvenței și multe altele.

În plus, din 23 iulie 2023, va exista și o linie telefonică de îndrumare și asistență. Aceasta are ca scop evaluarea generală a afacerii în vederea accesării unor soluții de redresare.

Noutăți fiscale
SWITCH THE LANGUAGE
Cart