Recent a fost adoptată o măsură ce îi obligă pe inspectorii Fiscului să țină la curent contribuabilii legat de problemele pe care le identifică.
Ordinul Fiscului 4.077/2020 stabilește o nouă procedură pentru întocmirea raportului de inspecție fiscală. Conform reglementărilor, pe parcursul inspecției fiscale, personalul de control trebuie să țină la curent contribuabilii în legătură cu problemele pe care le identifică. Activitatea de control se formează de acum sub forma unui raport ce va include toate problemele descoperite la contribuabili și eventualele măsuri aplicate de autorități.
„Pe parcursul desfășurării inspecției fiscale echipa de inspecție fiscală va informa contribuabilul/plătitorul despre aspectele constatate în cadrul acțiunii de inspecție fiscală”, este specificat în ordinul amintit.
De asemenea, inspectorii Fiscului trebuie să dovedească faptul că firmele au fost informate de nereguli prin emailuri, adrese și alte acte care urmează a fii incluse în documentul final al inspecției.
„După caz, dovada informării poate fi, spre exemplu, e-mailul transmis, minută, o semnătură pe un document, «Nota explicativă» dată de contribuabil, adrese înaintate sau primite etc. care se vor arhiva la dosarul acțiunii de inspecție fiscală.”
Raportul de inspecție fiscală se va întocmi și completa pe măsură ce organele fiscale desfășoară verificările, indiferent dacă contribuabilul vizat are probleme sau nu. După verificări, proiectul raportului este trimis contribuabilului. Acesta din urmă va avea ocazia să-și exprime poziția față de constatările inspectorilor. Abia după ce contribuabilul constată și eventual contestă concluziile inspecției se poate întocmi raportul de inspecție în varianta finală.