IMPORTANT – Clarificări despre sumele rămase necheltuite din microgranturi
La data de 3 martie 2021, printr-un comunicat al Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, au fost aduse clarificări cu privire la sumele rămase necheltuite din microgranturi. Concret, companiile care au beneficiat de această facilitate trebuie să returneze autorităților banii necheltuiți.
Conform comunicatului, dacă după finalizarea raportului de progres, beneficiarii au rămas cu bani necheltuiți în contul dedicat facilității deschis la banca parteneră, beneficiarii trebuie:
- să transfere sumele rămase, prin ordin de plată, din contul personal dedicat măsurii în contul Agenției pentru IMM, Atragere de Investiții și Promovare a Exportului (AIMMAIPE) de care aparțin;
- să încarce ordinul de plată în aplicație (încă nu este disponibilă această funcție);
- să închidă contul dedicat, respectând procedura internă a băncii partenere.
Modificări introduse prin OUG nr. 199/2020
În data de 18 noiembrie 2020 au fost introduse o serie de modificări asupra mecanismului de accesare a microgranturilor. Conform OUG nr. 199/2020:
- fondurile alocate microgranturilor au fost suplimentate pentru a putea fi acordate tuturor companiilor care au solicitat accesarea mecanismului financiar până la 28 octombrie. Dacă, inițial, valoarea fondurilor pentru microgranturi era de 350 de milioane de euro, suma a fost suplimentată până la 1 miliard de euro;
- pot accesa mecanismul microgranturilor și IMM-urile fără salariați înființate în 2019 cu cifră de afaceri mai mică de 5000 euro; în aceste cazuri, valoarea grantului se calculează prin înmulțirea numărului de luni întregi de activitate din anul 2019 cu 415 euro;
- Contabilii, avocații și alți profesioniști nu pot accesa momentan granturile, până la aprobarea deciziei de către Comisia Europeană;
- microgranturile de 2.000 de euro vor putea fi cerute și de titularii întreprinderilor individuale și familiale;
Toate aceste schimbări, dar și cele ce permit anumitor categorii profesioniști să acceseze microgranturile, trebuie aprobate mai întâi de Comisia Europeană pentru ca Guvernul să poată permite înscrierea noilor categorii de solicitanți pentru obținerea microgranturilor.
Care sunt pasii pentru ca IMM-urile, PFA-urile și cabinetele medicale individuale care au cerut statului microgranturi să primească cei 2.000 de euro pentru achitarea datoriilor sau achiziționarea de echipamente?
Microgranturile sunt sume acordate de stat către anumite categorii de contribuabili (IMM, PFA sau CMI) care se pot folosi, în mare, pentru datorii față de furnizori și stat, cheltuieli cu chiria, cheltuieli cu echipamente de protecție medicală, cheltuieli cu stocuri și chiar cheltuieli cu achiziția de servicii și reparații.
Sumele promise de către Ministerul Economiei au început să fie virate către firmele solicitante
Începând cu 19 noiembrie, contribuabilii au început să primească email-uri de aprobare pentru acordarea microgranturi. Firmele au la dispoziție 5 zile pentru a completa și trimite contractele primite, pentru a nu pierde finanțările.
Atenție la citirea contractelor: sunt stipulate informații care pot avea impact asupra activității viitoare a firmei:
- „MEEMA și/sau AIMMAIPE poate refuza plata micrograntului în situația identificării unor legături de rudenie până la gradul II inclusiv și afini până la gradul II inclusiv între structurile acționariatului beneficiarului și furnizorii acestuia.”
- firmele trebuie să mențină activitatea minimum 6 luni de la obținerea finanțării.
Pentru a primi finanțarea, firmele trebuie să aibă cont la una dintre băncile partenere
Dacă firmele aveau deja un cont deschis la una din băncile partenere în momentul depunerii cererii și au menționat acest lucru în cerere, contul pentru virarea sumelor acordate prin microgranturi ar trebui să fie deschis automat de către oficialii băncii. Totuși, recomandăm contribuabililor să verifice deschiderea conturilor pentru microgranturi, întrucât au fost situații în care acestea nu au fost deschise automat.
În cazul companiilor care nu au deja deschise conturi operaționale la băncile partenere, acestea trebuie să deschidă un cont la una dintre băncile menționate în aplicația Guvernului: Banca Românească, OTP Bank România, BRD Groupe Societe Generale, Banca Transilvania, Banca Comercială Română, CEC Bank și Raiffeisen Bank.
După completarea contractului, contribuabilii trebuie să-l încarce pe aplicația Guvernului
Dacă cererea pentru acordarea granturilor va fi aprobată, contribuabilii solicitanți vor primi un email care îi va anunța că pot găsi contractul pentru acordare în aplicație.
Odată completate, contractele trebuie încărcate înapoi în contul de pe aplicație, în termen de maximum 5 zile. Într-un grup de pe o rețea de socializare, mai mulți contribuabili au întâmpinat probleme la accesarea conturilor de pe platformă. Oficialii acuză defecțiuni tehnice și sfătuiesc firmele să mai încerce și în zilele următoare accesarea conturilor, întrucât erorile sunt în curs de remediere.
Cum funcționează mecanismul microgranturilor?
Înscrierile în mecanismul de acordare a microgranturilor au început în 12 octombrie la ora 10:00. Totalul alocat acestei scheme de ajutor de stat era de 100.000.000 euro, ceea ce înseamnă că erau bani pentru 50.000 de solicitanți.
Solicitarea de acordare a granturilor trebuia depusă online, pe granturi.imm.gov.ro. Solicitanții trebuiau să completeze, printre altele, și declarația privind ajutorul de stat. Un comunicat oficial al Ministerului Economiei specifica faptul că „Microgranturile se acordă Beneficiarilor care nu depăşesc plafonul de 800.000,00 euro pe Cadrul temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 aprobat de către Comisia Europeană„.
Guvernul a adoptat mecanismul de acordare a granturilor ca formă de ajutor pentru PFA-uri, IMM-uri și alte categorii de firme, pentru sprijinirea micilor contribuabili pe perioada pandemiei de Coronavirus.