iulie 8, 2020

Află dacă trebuie să depui declarația privind beneficiarii reali

IMPORTANT – Noutăți introduse prin modificarea Legii 315/2021

Firmele și profesioniștii nu mai sunt nevoiți să anunțe neconcordanțele găsite despre beneficiarii reali la Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB), începând cu luna ianuarie 2022. Aceștia trebuie să anunțe neconcordanțele la Registrul Comerțului, la Fisc și la Ministerul Justiției.

Conform OUG 111/2020, firmele și profesioniștii, fiind considerați entități raportoare (în sensul legislației prevenirii spălării banilor), trebuiau să notifice autoritățile când găseau neconcordanțe privind beneficiarii reali. Neconcordanțele erau menționate în registrele statului, fiind anunțate la Ministerul Justiției, la Fisc, la Registrul Comerțului, cât și la ONPCSB, printr-un formular apărut în septembrie 2021. În final, aceste probleme erau soluționate de ONPCSB.

Odată cu modificările Legii 315/2021, s-a stabilit ca de la 1 ianuarie 2022, ONPCSB nu se mai ocupă de rezolvarea neconcordanțelor și nici nu mai trebuie anunțat. Pentru că rezolvarea acestor probleme trebuie făcută de fiecare entitate care gestionează un registru al beneficiarilor reali, ONPCSB a abrogat vineri formularul introdus în septembrie 2021.

Totuși, dacă firmele și profesioniștii suspectează că anumite operațiuni au legătură cu bunuri provenite din infracțiuni și implică persoane care figurează cu neconcordanțe, trebuie să transmită la ONPCSB un raport de tranzacții suspecte, conform unei noi obligații din Legea 315/2021.

IMPORTANT – Modificări aduse prin OUG 43/2021

OUG 43/2021 publicată care se aplică începând cu 31 mai 2021 amână termenul de depunere al declarației privind beneficiarii reali până la 1 octombrie 2021.

Conform actului normativ, „Prin derogare (…), în anul 2021, declarația anuală privind beneficiarul real al persoanei juridice supuse obligației de înregistrare în registrul comerțului se depune la oficiul registrului comerțului în care este înmatriculată persoana juridică până la data de 1 octombrie 2021,

IMPORTANT – Modificări aduse prin Legea 101/2021

Legea 101/2021, publicată Recent în Monitorul Oficial reintroduce două obligații eliminate anterior prin Legea 108/2020.

Conform noilor reglementări, declarația privind beneficiarii reali trebuie depusă anual. În plus, aceasta trebuie depusă și de persoanele juridice constituite doar din asociați persoane fizice.

Aceste două obligații sunt reintroduse, din 30 aprilie 2021, astfel că declarația privind beneficiarii reali va trebui depusă:

  • la înregistrarea unei firme la Registrul Comerțului;
  • anual, în 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare pentru anul precedent;
  • de fiecare dată când apar modificări privind beneficiarii reali, în termen de 15 zile de la data apariției modificărilor

Sunt exceptate de la obligația depunerii declaraţiei privind beneficiarii reali regiile autonome, companiile şi societăţile naţionale şi societăţile deţinute integral sau majoritar de stat.

În contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea virusului SARS-CoV-2, cererile de depunere a declarațiilor privind beneficiarii reali pot fi trimise în format electronic, pe portalul de servicii al ONRC /adresele de e-mail ale ORCT sau prin corespondenţă (poștă/curier).

Anumite companii scapă de obligativitatea de a depune declarația privind beneficiarii reali, conform unor decizii adoptate recent.

În ultimele luni au fost adoptate o serie de scutiri și amânări de depunere pentru companiile care erau obligate să depună declarația privind beneficiarii reali.

  1. Companii scutite de depunerea declarației

Legea 108/2020 stabilește faptul că declarația privind beneficiarii reali nu este obligatorie la înmatricularea firmelor constituite doar din asociați persoane fizice, atunci când aceștia sunt singurii beneficiari. Astfel, depunerea declarației rămâne obligatorie pentru companiile care au și asociați persoane juridice  sau pentru companiile care au asociați persoane fizice, iar aceștia nu sunt singurii beneficiari.

  1. Termenul de depunere al declarației se amână până la 1 noiembrie

Termenul până la care declarația privind beneficiarii reali trebuie să ajungă la Registrul Comerțului a fost amânat din nou. Conform OUG 29/2020 și OUG 70/2020, noul termen pentru depunerea declarației este 1 noiembrie 2020. Acest termen se aplică atât pentru declarația ce se depune după apariția unor modificări privind beneficiarii reali ai companiilor (față de situația raportată anterior), cât și pentru declarația ce se depune în 12 luni de la intrarea în vigoare a noii legi privind spălarea banilor.

Foto: Gediminas Pranckevicius
  1. Dispare termenul anual de depunere a declarației

Legea 108/2020 prevede că declarația privind beneficiarii reali nu mai trebuie depusă anual după aprobarea situațiilor financiare. În continuare, declarația se va depune numai la înființarea firmei sau atunci când apari modificări ale beneficiarilor reali (în 15 zile de la apariția modificărilor).

  1. Starea de urgență sau starea de alertă nu scutesc de la obligativitatea depunerii declarației la înmatriculare

Declarația se va depune, în continuare, la înmatricularea firmei, indiferent dacă este impusă starea de urgență sau starea de alertă la nivelul țării.

Important: Nedepunerea declarației privind beneficiarii reali este faptă contravențională și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, putând conduce chiar la dizolvarea societății (în temeiul art. 237 din Legea 31/1990).

Noutăți fiscale ,
SWITCH THE LANGUAGE
Cart