martie 31, 2020

Care este procedura prin care firmele pot obține certificat de stare de urgență în criza Covid-19

Companiile afectate de măsurile luate de autorități în perioada stării de urgență pot cere de acum certificate de stare de urgență de la Ministerul Economiei.

Update

Platforma online pentru obținerea certificatelor de stare de urgență a devenit activă în data de 06 aprilie 2020.

Guvernul a decis modificarea condițiilor pentru acrodarea certificatului de tip 2 (galben). Astfel, dacă înainte condiția era ca firmele să înregistreze o scădere a încasărilor în luna martie 2020 cu 25% mai mică decât media lunilor ianuarie și februarie 2020, legislația specifică acum faptul că se vor lua în considerare atât încasările cât și veniturile.

Mai exact, orice firmă care a înregistrat o scădere a încasărilor sau veniturilor în luna martie 2020, cu minimum 25% față de media lunilor ianuarie și februarie 2020 poate obține certificat de stare de urgență de tip 2 (GALBEN).

Certificatele de stare de urgență sunt eliberate gratuit de către Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri. Acestea vor putea fi solicitate în curând, de pe platforma online pusă la dispoziție de către Guvern, și sunt valabile pe toată perioada stării de urgență.

Certificatul de stare de urgență poate fi folosit de firme în relațiile cu terții pentru a demonstra că epidemia de Coronavirus le-a afectat activitatea. Acesta permite firmelor să:

  • Beneficieze de facilități fiscale puse la dispoziție de autoritățile centrale sau locale;
  • Ceară renegocierea anumitor contracte comerciale;
  • Se se justifice față de instituțiile bancare și de leasing și față de instituțiile publice.

Procedura de obținere a certificatului de stare de urgență a fost oficializată prin Ordinul MEEMA nr. 791/2020 privind acordarea certificatelor de situații de urgență operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2, a fost publicată pe 25 martie în Monitorul Oficial și a intrat deja în vigoare.

Pentru a obține certificatele, firmele vor depune o declarație pe propria răspundere pe platforma Guvernului în care vor specifica, în funcție de caz, ce tip de certificat solicită.

„Cererea pentru eliberarea CSU se depune de solicitant, exclusiv electronic, prin intermediul platformei http://prevenire.gov.ro/, iar eliberarea certificatelor se va face automat, electronic, după validarea de către sistem a solicitării”, prevede Ordinul ministrului economiei nr. 791/2020 privind acordarea certificatelor de situații de urgență.

Pentru obținerea certificatelor, firmele vor fi nevoie să utilizeze semnătura electronică. Ulterior, certificatele vor fi eliberate fără alte verificări.

Ulterior depunerii cererii, vor fi eliberate două tipuri de certificate, în funcție de situația în care se află solicitantul:

  • Pentru firmele afectate direct: pentru cei care au fost nevoiți să suspende activitatea în urma unei decizii a statului, vor fi eliberate certificate de tip 1 (albastru);
  • Pentru firmele afectate indirect: companiile care vor solicita certificate pe motiv că încasările din luna martie 2020 s-au diminuat cu cel puțin 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie – februarie 2020 vor primi certificate de tip 2 (galben).

Certificatele vor fi acordate pe baza asumării răspunderii solicitanților, însă ulterior, organele abilitate ale statului vor efectua controale pentru a verifica dacă situațiile reale ale firmelor susțin solicitarea acestora de a obține certificate de stare de urgență. Cei care vor fi surprinși cu nereguli pot risca chiar și dosare penale pentru fals în declarații (pedeapsa penală fiind între 6 luni și 2 ani de închisoare).

Deși, inițial au fost prevăzute pentru a facilita obținerea ajutorului pentru șomajul tehnic, primirea indemnizației nu va mai fi condiționată de certificatul de stare de urgență.

Important in aceasta luna ,
SWITCH THE LANGUAGE
Cart