OUG 30 din 21 martie 2020 stabilește faptul că Guvernul va subvenționa indemnizațiile de șomaj tehnic pentru două categorii de angajatori.
UPDATE
Începând cu data de 06.04.2020, documentele pentru obținerea indemnizațiilor de șomaj tehnic nu se vor mai depune pe emal-ul AJOFM a fiecărui județ, așa cum a fost stabilit inițial, ci pe platforma pentru șomaj tehnic pusă la dispoziție de Guvern.
UPDATE
OUG 32/2020 aduce o serie de modificări asupra condițiilor de acordare a indemnizației de șomaj tehnic, care pot fi cerute de către angajatori începând de la 1 aprilie 2020:
- Se elimină criteriul de scădere a încasărilor cu minim 25% față de media lunilor ianuarie – februarie 2020;
- Se elimină limitarea existentă privind procentul de cel mult 75% dintre angajați care au avut contracte de muncă active, ca și beneficiari ai subvențiilor AJOFM pentru șomaj tehnic;
- Toți angajatorii care vor cere bani de șomaj tehnic pentru salariați vor depune o cerere, e declarație pe propria răspundere și o listă cu angajații ce vor primi banii. Toate vor fi trimise prin e-mail, la agențiile teritoriale de muncă.
- Banii vor veni direct în conturile beneficiarilor, potrivit hotărârilor Guvernului.
- Sumele de la stat nu au regim de decontare: banii se virează către angajator în 15 zile de la depunerea documentației necesare. Ulterior, angajatorul are la dispoziție 3 zile pentru a vira indemnizațiile nete în conturile angajaților.
- Pentru perioada 16-31 martie 2020, angajatorii pot depune deja cererile pentru obținerea indemnizației de șomaj tehnic.
- Pentru perioada 1-14 aprilie 2020, angajatorii vor cere banii la începutul lunii mai 2020.
Atenție! Este posibil ca starea de urgență să se prelungească, urmând ca următoarele termene de plată pentru șomajul tehnic să fie stabilite, dacă va fi necesar.
Informații inițiale
Cele două categorii de angajatori care vor beneficia de plata indemnizațiilor de șomaj tehnic sunt cei forțați de autorități (afectați în mod direct) să-și întrerupă activitatea și de angajatorii afectați indirect, care se văd nevoiți să-și reducă activitatea și care n-au destui bani pentru plata indemnizațiilor de șomaj tehnic.
În funcție de felul în care au fost afectați de epidemia de coronavirus, angajatorii vor avea nevoie de o serie de documente pentru a putea cere ajutorul Guvernului:
-
Angajatorii afectați în mod direct
- Cerere depusă prin email la AJOFM, semnată de reprezentantul legal – download model oficial
- Lista persoanelor care urmează să beneficieze de șomaj tehnic (anexa nr 3. La OUG 30/2020)
- Declarație pe propria răspundere privind lipsa capacității financiare de a plăti sumele datorate către angajați
-
Angajatorii afectați în mod indirect
- Cerere depusă prin email la AJOFM, semnată de reprezentantul legal – download model oficial
- Lista persoanelor care urmează să beneficieze de șomaj tehnic (anexa nr 3. La OUG 30/2020)
- Declarație pe propria răspundere privind lipsa capacității financiare de a plăti sumele datorate către angajați
Este important de reținut faptul că procedura de obținere a certificatului de stare de urgență care este oficializata prin Ordinul MEEMA nr. 791/2020 privind acordarea certificatelor de situații de urgență operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2 a apărut miercuri în Monitorul Oficial și a intrat deja în vigoare. Platforma Guvernului care urmează să fie folosită de către firme pentru a obține certificatul nu este momentan funcțională, dar urmează să fie adaptată în următoarele cinci zile de la publicarea ordinului. Prin urmare, certificatele vor putea fi obținute începând de săptămâna viitoare.
Pentru a obține certificatul de stare de urgență, angajatorii afectați indirect vor trebui să prezinte o declarație pe propria răspundere prin care atestă că înregistrează o diminuare a încasărilor din luna anterioară (luna pentru care se achită indemnizația), cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020, și că nu poate achita valoarea aferentă indemnizației pentru angajații proprii.
În cazul angajatorilor afectați în mod indirect, se limitează subvenționarea indemnizațiilor de șomaj tehnic pentru cel mult 75% dintre angajații care au avut contracte de muncă active la data intrării in vigoare a OUG 30/2020, mai exact, la data de 21 martie 2020.
Așa cum am specificat într-un articol anterior referitor la șomajul tehnic, salariații aflați în șomaj tehnic beneficiază de o indemnizație de minim 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut (salariu mediu brut pe țară în 2020 = 5.429 lei / lună)
Indemnizațiile acordabile de către angajatorii afectați în mod direct sau în mod indirect sunt suportate din bugetul asigurărilor pentru șomaj. Indemnizația acordabilă este supusă impozitări și plății contribuțiilor sociale obligatorii, contribuția asiguratorie de muncă (CAM-ul) nefiind datorată.
Calculul, reținerea și plata impozitului și a contribuțiilor obligatorii datorate se realizează de fiecare angajator, din indemnizațiile încasate din bugetul asigurărilor sociale de șomaj.
Declararea impozitului și a contribuțiilor obligatorii datorate se va face de către angajator, prin intermediul declarației 112, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se face plata din bugetul asigurărilor de șomaj.
Este important de reținut faptul că, în perioada în care se aplică șomajul tehnic, angajații au contractele de muncă suspendate. În aceste condiții, orice activitate desfășurată în scopuri de serviciu este considerată muncă nedeclarată, fapt interzis de către Codul Muncii. Angajatorii care își pun angajații să presteze muncă nedeclarată riscă amenzi de 20.000 de lei pe persoană.
Amenda are valoare fixă pentru fiecare angajat, însă, indiferent de numărul de persoane care prestează muncă, cuantumul total nu poate să depășească valoarea de 200.000 de lei.