Ordonanța de urgență nr. 84 din 16 noiembrie 2016 (MO 977/2016) introduce și/sau modifică următoarele aspecte în privința codului de procedură fiscală:
Nu mai este necesară verificarea funcționării la sediul social declarat pentru reactivarea contribuabililor inactivi
Modificarea constă în eliminarea condiției existente actual, de a verifica funcționarea contribuabilului la sediul declarat în cazul reactivări unui contribuabil inactiv. Aceasta obligație persistă la organul fiscal doar în cazul în care motivul declarării ca și inactiv al contribuabilului a fost acest aspect, în speță s-a sustras efectuării controalelor prin declararea datelor sediului social astfel încât acesta să nu poată fi identificat.
În fapt, reactivarea unui contribuabil declarat inactiv, în afara cazului în care declararea ca și inactiv s-a efectuat în bazele motivelor mai sus amintite, se va face în urma corectării situației de fapt care a condus la inactivare, nemaifiind necesară verificarea funcționării la sediu social declarat.
Motivele care pot duce la declararea ca și inactiv al unui contribuabil, pot fi:
- Neîndeplinirea obligațiilor declarative, pe parcursul unui semestru;
- Inactivitate temporară voluntară, înscrisă în Registrul Comerțului;
- Expirarea duratei de funcționare a societății;
- Lipsa organelor statutare;
- Expirarea duratei deținerii spațiului declarat ca și sediu social.
Prin excepție contribuabilii aflați în insolventa sau faliment, respectiv dizolvare, vor putea fi reactivați chiar dacă își îndeplinesc declarațiile declarative restante.
Ordinea de stingere a obligațiilor fiscale
În cazul diferențelor de obligații fiscale principale și accesoriile aferente stabilite de către organul fiscal, stingerea va fi efectuată în ordinea vechimii acestora, calculată de la data comunicării deciziilor de impunere către contribuabil.
Procedura de rambursare a TVA-ului
Prin modificare, se limitează perioada care va face obiectul inspecției fiscale pentru soluționarea unui decont de TVA cu opțiune de rambursare a TVA-ului la perioada în care firma a generat efectiv suma TVA-ului solicitat la rambursare. Organul fiscal va avea dreptul să extindă perioada verificată doar în condițiile în care identifică și/sau constată indicii privind nerespectarea legislației fiscale.
Deciziile de instituire a măsurilor asiguratorii – eliminarea obligației formulării plângerii prealabile
O modificare binevenită este eliminarea obligației formulării plângerii prealabile în cazul emiterii de către organul fiscal a unei decizii de instituire de măsuri asiguratorii. În acest sens, prin modificare, se introduce dreptul de a ataca direct la instanța de judecată competentă actul administrativ fiscal, în termen de maxim 30 de zile de la data primirii deciziei în cauză.
Diminuarea limitei valorice privind încadrarea în competența Direcției Generale de Soluționare a Contestațiilor
Competența în cazul soluționării contestațiilor ce privesc creanțe fiscale de peste 1 milion lei este a Direcției Generale de Soluționare a Contestațiilor, modificarea diminuând pragul existent de 5 milioane lei. În cazul contestațiilor care privesc creanțe fiscale principale și/sau accesorii sub pragul de 1 milion lei, acestea se vor soluționa de organul fiscal care a stabilit obligația de plată prin decizie de impunere.